Class 8 Education Under British Rule


                    Part1

Under centuries of British rule who were more interested in taking away the wealth and resources of country, the education and social development suffered.
Exploitation, poverty and social evils hampered growth of education compared to may other part of world. When British establish their rule in India, the considered the people of India uncivilized. They were of the view that it is their duty to civilize them. Their idea of education revolved around this theme.

EDUCATION IN PRE-BRITISH INDIA 
Before the advent of the British in India, education was imparted in India in Pathsalas, madrasas and gurukuls, Higher education was confined to rich and elite classes of both Hindus and Muslims. There was no fixed curriculum or text books for teaching. Teachers taught what they considered best for the learners. All teaching were imparted orally, generally at the house of teachers. Sanskrit, persian and mathematics were the most popular subject. Modern subject like science and geography were not taught. There were no system of examination or evaluation. The teacher had the complete freedom.

ORIENTALISTS AND ANGLICISTS

There were two different school of thought for spread of education in India. Orientalists wanted the study of Indian culture and languages to bring social change in society. The group was led by William Jones.

The other group represented by Lord Macaulay and James Mill who was called Anglicists advocated that the British should not promote Hindu learning but Indian should be made familiar with the scientific and technological advances of the west and medium of education should be English.

The Orientalists (प्राच्यविद् )

In 1783, William Jones was appointed as a junior judge in the Supreme Court. He was an expert in law and knew many languages-Greek, Latin, French, English, Arabic and Persian. Later on, he even learnt Sanskrit. Being a scholar he learntancient Indian philosophy, morality, religion, arithmetic, medicine, science and other ancient texts on law.

After increasing awareness about India, Jones found many other Britishers living in India busy in discovering Indians heritage. These included Henry Thomas Colebrooke and Nathaniel Brassey Halhed. All these scholars were trying to translate Sanskrit and Persian books of India into English Jones, Colebrooke and Halhed started the Asiatic Society of Bengal and began a journal called 'Asiatic Researches.
 All of them had great respect for Indian culture which they felt reached its zenith and was glorious before it came to a decline They argued that the success of India every sphere of life could be known only after studying the Indian civilisation.

सदियों के ब्रिटिश शासन के तहत, जो देश के धन और संसाधनों को छीनने में अधिक रुचि रखते थे, इससे भारत में शिक्षा और सामाजिक विकास को नुकसान उठाना पड़ा। दुनिया के अन्य हिस्सों की तुलना में शोषण, गरीबी और सामाजिक बुराइयों ने शिक्षा के विकास में बाधा डाली। जब अंग्रेजों ने भारत में अपना शासन स्थापित किया, तो वे भारत के लोगों को असभ्य मानते थे उनका विचार था कि उन्हें सभ्य बनाना उनका कर्तव्य है। शिक्षा का उनका विचार इसी विषय के इर्द-गिर्द घूमता था।

पूर्व-ब्रिटिश भारत में शिक्षा भारत में अंग्रेजों के आगमन से पहले, भारत में पाठशालाओं, मदरसों और गुरुकुलों में शिक्षा दी जाती थी, उच्च शिक्षा हिंदुओं और मुसलमानों दोनों के अमीर और कुलीन वर्गों तक ही सीमित थी। शिक्षण के लिए कोई निश्चित पाठ्यक्रम या पाठ्य पुस्तकें नहीं थीं। शिक्षकों ने वही सिखाया जो वे शिक्षार्थियों के लिए सबसे अच्छा या जरूरी मानते थे। सभी शिक्षण मौखिक रूप से दिया जाता था, आमतौर पर शिक्षकों के घर पर। संस्कृत, फारसी और गणित सबसे लोकप्रिय विषय थे। विज्ञान और भूगोल जैसे आधुनिक विषय नहीं पढ़ाए जाते थे। परीक्षा या मूल्यांकन की कोई व्यवस्था नहीं थी। शिक्षक को पूर्ण स्वतंत्रता थी।

प्राच्यविद् और आंग्लवादी

भारत में शिक्षा के प्रसार के लिए दो अलग-अलग विचारधाराएँ थीं। प्राच्यवादी चाहते थे कि भारतीय संस्कृति और भाषाओं का अध्ययन समाज में सामाजिक परिवर्तन लाए। प्राच्यवादी समूह का नेतृत्व विलियम जोन्स ने किया था।

दूसरा समूह जिसे आंग्लवादी कहा जाता था,लॉर्ड मैकाले और जेम्स मिल द्वारा प्रतिनिधित्व किया गया । 
 इन्होंन वकालत की कि अंग्रेजों को हिंदू शिक्षा को बढ़ावा नहीं देना चाहिए, लेकिन भारतीयों को पश्चिम की वैज्ञानिक और तकनीकी प्रगति से परिचित कराया जाना चाहिए और शिक्षा का माध्यम अंग्रेजी होना चाहिए।
प्राच्यवादी
1783 में, विलियम जोन्स को सर्वोच्च न्यायालय में एक कनिष्ठ न्यायाधीश के रूप में नियुक्त किया गया था। वह कानून के विशेषज्ञ थे और कई भाषाओं-ग्रीक, लैटिन, फ्रेंच, अंग्रेजी, अरबी और फारसी को जानते थे। बाद में उन्होंने संस्कृत भी सीखी।  एक विद्वान होने के नाते उन्होंने प्राचीन भारतीय दर्शन, नैतिकता, धर्म, अंकगणित, चिकित्सा, विज्ञान और कानून पर अन्य प्राचीन ग्रंथ सीखे।
भारत के बारे में जागरूकता बढ़ाने के बाद, जोन्स ने भारत में रहने वाले कई अन्य अंग्रेजों को भारतीय विरासत की खोज में व्यस्त पाया। इनमें हेनरी थॉमस कोलब्रुक और नथानिएल ब्रासी हल्हेड शामिल थे।जोन्स ये सभी विद्वान भारत की संस्कृत और फारसी पुस्तकों का अंग्रेजी  में अनुवाद करने की कोशिश कर रहे थे, जोन्स ,कोलब्रुक और हालहेड ने एशियाटिक सोसाइटी ऑफ बंगाल की शुरुआत की और 'एशियाटिक रिसर्च' नामक एक पत्रिका शुरू की।
 उन सभी के मन में भारतीय संस्कृति के लिए बहुत सम्मान था, जिसे वे अपने चरम पर पहुंचने से पहले और गौरवशाली महसूस करते थे, उनका तर्क था कि जीवन के हर क्षेत्र में भारत की सफलता को भारतीय सभ्यता का अध्ययन करने के बाद ही जाना जा सकता है।



Comments

Popular posts from this blog

Class 8, Chapter 5 Agriculture

Essay on Diwali for students